Więzienny surrealizm

Posted on 19 stycznia 2010 - autor:

0


larwy02Codzienność w Panstwie Środka bywa często tak surrealistyczna, że wydawałoby się, iż dla chińskich malarzy czerpanie z surrealistycznych form wyrazu powinno być oczywiste i naturalne, tak jak dla Kiryła Bułyczowa sięgnięcie do formuły science fiction było naturalnym sposobem opisu otaczającej go go państwa sowieckiego („Jak zostać pisarzem fantastą”). Rzeczywistość jest inna. Realizm jest wciąż dominujacym kierunkiem w malarstwie. Chińskie władze, uczelnie i duża część krytyków z niechęcia patrzą na nowe formy ekspresji i tematykę odbiegającą od głównego nurtu, a większość malarzy z pokolenia ’85 już dawno odeszła od eksperymentowania.

Dla He Jun  surrealizm nie jest wyłącznie użyteczną powłoką dzięki, której obrazy mają sprawiać wrażenie nowowczesnych, ale naturalnym sposobem przedstawienia dramatycznych przeżyć, jakie wydarzyły się w jego życiu.

Urodzony w 1973 absolwent akademii sztuk pięknych spędził 4 lata w więzieniu skazany za przestępstwa gospodarcze. Czas  za kratami uważa za niezwykle bolesny i szczególnie szkodliwy dla psychiki. Po zwolnieniu z zakładu karnego postanowił wrocić do sztalug, a bagaż doświadczeń i wrażeń z tamtego okresu przelać na płotno – tak powstała seria obrazów zatytułowana „Larwy”.

larwy04Krwistoczerwone stwory, o korpusach larw z wyraźnymi ludzkimi częściami ciała, jak zarysowane kończyny, głowy i twarze o męskich rysach, maja otwory gębowe wposażone w kobiece waginy zamiast języków. Na ich obliczach rysują się ból i rozpacz, pokazują gamę uczuć, jakie targały twórcą w czasie pobytu w więzieniu. Bardzo wyraźna obecność motywów seksualnych wynika z zetknięcia się malarza ze zjawiskiem homoseksualizmu, które w chińskim systemie więziennym jest podobnie rozpowszechione i stanowi problem, z jakim boryka się wiele innych systemów penitencjarnych na świecie. Twórczość He Jun porównywana bywa przez niektórych, ze względu na dobór środków wyrazu i sposobu przekazu, do dzieł Edwarda Muncha.

larwy01

Wszystkie zamieszczone zdjęcia pochodzą z czasopisma Art Guide publikowanego przez Beijing Guoji Wenhua Yishu Shalong, który prowadzi również stronę internetową http://www.artguide.net.cn

Reklamy