Ceramiczne obrazy Liu Mingwu

Posted on 24 sierpnia 2010 - autor:

0


Warm_attic_in_spring

Warm_attic_in_spring

Przerwana w czasach okupacji japońskiej linia mistrzów ceramiki Cochin, znana także jako ceramika Koji (交趾陶) znalazła kontynuatora. Tajwańczyk Liu Mingwu (刘铭侮) jest jedynym współczesnym artystą, który opanował zapomnianą sztukę tworzenia ceramicznych bibelotów pokrytych glazurą z kamieni szlachetnych i półszlachernych , co więcej na jej bazie stworzył nową gałąź sztuki – malarstwo ceramiczne. Liu, który zaczynał jako artysta sakralny, w swoich obrazach niemal całkowicie omija tematykę religijną, ale pozostały zakres tematyczny  prezentuje bardzo szeroki: od pejzaży i scenek rodzajowych, poprzez akty, obrazy batalistyczne po dzieła abstrakcyjne. Poziom artystyczny dzieł jest również mocno zróżnicowany, niektóre pejzaże czy scenki rodzajowe trącą kiczem, część obrazów, np. natura czy sceny batalistyczne są poprawne, ale dość przeciętne artystycznie, natomiast niektóre pejzaże czy abstrakcje to już małe perełki.  Sztuka sztuką, a klienci mają zróżnicowane gusta i potrzeby, więc artysta stara się by każdy mógł znaleźć coś dla siebie w tworzonych przez niego dziełach. Obecnie kolekcja obrazów ceramicznych, w tym najnowszych dzieł z bieżącego roku jest prezentowana na wystawie w Shanghai Art Museum.

————————————————————————————————————————————————-

Little_grey_cat

Little_grey_cat

Liu Mingwu urodził się w 1949 r. w rodzinie z bogatymi tradycjami. Jest w czwartym pokoleniu prawnukiem Liu Yongfu (刘永福) generała czarnej chorągwi z czasów dynastii Qing. Jednak dobre pochodzenie nie ułatwiały życia w powojennym Tajwanie gdzie takich dobrze urodzonych potomków w szeregach Kuomintangu było na pęczki.  Liu jako bardzo młody chłopak imał się różnych prac dorywczych, między innymi w świątyniach taoistycznych.  Dzięki wrodzonym zdolnościom artystycznym zdobył uwagę mistrza Lin Wenxian (林文贤) i w wieku 15 lat zaczął u niego terminować jako czeladnik. Wiedza w branży sztuki sakralnej na Tajwanie przekazywana jest w tradycyjny sposób z mistrza na ucznia, nie ma sformalizowanej instytucji zajmującej się szkoleniem młodych adeptów. Młody czeladnik okazał się bardzo pojętnym uczniem i w 1978 r. wygrywa konkurs na najlepszego artystę sakralnego. Tajwański artysta sakralny musi być wszechstronny, musi umieć tworzyć i restaurować dzieła w drewnie, kamieniu, ceramice, na płótnie i w innych materiałach, dlatego też czołowi mistrzowie sztuki świątynnej na Tajwanie cieszą sie uznaniem i moga liczyć na sowite wynagrodzenie za swoje usługi .

Tatoo

Tatoo


Młodego Liu Mingwu szczególnie zainteresowała ceramika Cochin (Koji) – ceramika kolorowa, wygrzewana we względnie niskich temperaturach stosowana głównie w sztuce sakralnej. Jej źródeł uczeni dopatrują się w ceramice kolorowej z okresu dynastii Tang. Na Tajwan została wprowadzona przez artystów z prowincji Guangdong i  zdobyła ogromna popularność. W czasie okupacji japońskiej tajwańscy mistrzowie został podstępem skłonieni do wykonania wielkiego dzieła – „Skarb wschodu”, który zamiast do świątyni powędrował na światową wystawę w Paryżu. Oszukani ,i w ich mniemaniu zniesławieni ,artyści albo potajemnie uciekli na kontynent albo ukryli się na Tajwanie. Linia mistrzów została przerwana. Po wygraniu konkursu w 1978 r. Liu zyskał pewne uznanie i co za tym idzie środki finansowe, które pozwoliły mu na poświęcenie się badaniom nad ceramiką Cochin. Po wielu poszukiwaniach dotarł do potomków starych mistrzów, których przekonał do tego by wyjawili mu sekrety sztuki. Bazując na tych informacjach i uzupełniając je własną wiedzą odtworzył zasady rządzące ta gałęzia ceramiki i to na tyle skutecznie, że gdy próbował sprzedać jedno ze swych dzieł został oskarżony o kradzież i oszustwo. Dopiero ekspertyza specjalistów muzealnych uwolniła go od zarzutów. Jego sztuka została doceniona, a Liu Mingwu stał się jedynym tajwańskim artystą, który potrafił dokonać konserwacji i restauracji świątynnych zabytków ceramiki Cochin (Koji).

Tango

Tango

Stworzona przez Li Mingwu nowa technika wykonywania obrazów jest połączeniem malarstwa ze sztuką ceramiczną Cochin (Koji.) .Obraz powstaje przez nałożenie na podkład ceramiczny z zaznaczonymi konturami kolorowej emalii. Do dyspozycji artysta ma około 100 całkowicie naturalnych barwników, które uzyskuje z kamieni szlachetnych i półszlachetnych. Rozszerzenie palety kolorystycznej można otrzymać poprzez dozowanie intensywności barwnika. Każdy obraz jest kilkukrotnie (zazwyczaj  trzy razy) wygrzewany pod ciśnieniem w temperaturze około 1000 stopni Celsjusza. Temperatura jest na tyle wysoka, że materiał ceramiczny jest doskonale utwardzony, ale nie powoduje utraty kolorów czy przebarwień.

Heaven_Earth_Humanity_Tai_chi

Heaven_Earth_Humanity_Tai_chi

Dragons_Flying_and_Pheonix_Dancing

Dragons_Flying_and_Pheonix_Dancing

Autumn_Bath

Autumn_Bath

Misty_River_of_Love

Misty_River_of_Love

Wind_in_Rural_Area

Wind_in_Rural_Area

Time

Time

Park

Park

Advertisements