Postsocjalizm Huang Yin

Posted on 14 kwietnia 2011 - autor:

0


Huang_Yin_01Okres Wielkiego Skoku i Rewolucji Kulturalnej dla wielu chińskich artystów wciąż jest tematem tabu, którego lepiej nie poruszać we współczesnych Chinach. Książki i filmy dotyczące historii Chin w tych trudnych okresach, są przez cenzurę albo modyfikowane albo blokowane. Władze wciąż uważają, że ujawnienie pełnej prawdy o tym co wtedy się wydarzyło i kto ponosi winę za śmierć kilkudziesięciu milionów ludzi jest dla nich zbyt niebezpieczne. Następcy Mao Zedonga i Deng Xiaopinga nie mogą pozwolić sobie na zbyt ostrą krytykę. Wielki sternik według oficjalnej linii partii w 70% miał rację, a obecny kurs polityki wewnętrznej Pekinu zaczyna bardziej ewoluować w kierunku kampanii propagandowych przeprowadzanych przez Mao niż w kierunku otwarcia i koncyliacji. O ile dość łatwo jest kontrolować wydawnictwa, radio i telewizję oraz studia filmowe, o tyle działalność artystyczna jest trudniejsza do wzięcia w karby cenzury. Jedną z artystek, która w swoich obrazach przedstawia swoje spojrzenie na Wielki Skok i Rewolucję kulturalną jest Huang Yin (黄 引).

Huang_Yin_02

„童话王国-大炼钢铁No 1“ (Królestwo bajek – wielkie wytapianie stali No1).

Jej podejście różni się od podejścia innych malarzy poruszających podobną tematykę postsocjalistyczną, jak choćby już opisywany wcześniej na blogu Yin Zhaoyang ( https://skosnymokiem.wordpress.com/2010/06/28/yin_zhaoyang/ ) . Jej obrazy tętnią życiem, radością i entuzjazmem. Młodzi ludzie za zapałem budują huty, wytapiają metal, prowadzą ideologiczne dyskusje i biesiadują. Pełne uśmiechu są rumiane twarze dzieci jako robotników – przodowników socjalistycznej pracy w czerwonych krawatach. Wizja w jaką wierzyli, a jaka nigdy się nie spełniła. Wizje, jakie pokazano Chińczykom, a które zamieniły się w koszmar głodu, biedy, czystek partyjnych i zbrodni.Na obrazach Huang Yin nie zobaczymy rzeczywistości. Pod banerami „Niech żyje wielki skok”, „Niech żyje główna linia partii” pracują szczęśliwi ludzie, którzy budują Nowe Chiny. Mały szczegół burzy piękną harmonię – długie nosy jak u kłamczuszka Pinokia na twarzach młodych robotników. Nazwa cyklu „童话王国“ („Królestwo bajek”) mówi sama za siebie.

HUang_Yin_03

“童话王国-大生产“(Królestwo bajek – wielka produkcja). Hasła na banerach „Niech żyje wielki skok”, „Niech żyje główna linia partii”

Urodzona w 1972 r. Huang w 1997 r. ukończyła Syczuański Instytut Sztuk Pięknych, wydział malarstwa olejnego, od 2003 r. mieszka w Pekinie. Ma na swoim koncie kilka wystaw indywidualnych w Chinach, między innymi w Chongqingu, Szanghaju i zagranicznych (Belgia) i udział w wielu wystawach zbiorowych. W dotychczasowej twórczości podejmowała różną tematykę, np. kontrowersyjny cykl 性别 („Płeć”, więcej tutaj: http://phipai.blog.163.com/blog/static/1886305520072810582582/ strona w języku chińskim) czy cały cykl 私人历史 („Prywatna historia”, cykl „Królestwo bajek” jest połączony z cyklem „Prywatna Historia” więcej tutaj http://blog.sina.com.cn/s/blog_60e163fa0100m1hm.html – strona w języku chińskim) obracając się jednak przeważnie obrębie problematyki społecznej. Jej obrazy były wstawione w Chongqingu w listopadzie ubiegłego roku ramach wystawy „穿越历史“ (”Poprzez historię”). Wzięła również udział w konferencji artystów i krytyków, którzy zastanawiali się nad tym jak we współczesnych Chinach artyści mogą, prezentować w warunkach państwowej cenzury wrażliwe politycznie tematy historyczne i co sprawia, że większość artystów ucieka od tematów trudnych i niebezpiecznych w świat malarstwa abstrakcyjnego.

Huang_Yin_04

赞美 (Wychwalanie). U stóþ wielkiego Mao.

Huang_yin_05

夜宴 (Nocna biesiada). Niektóre partyjne obyczaje są kultywowane przez dziesięciolecia.

Huang_Yin_06

学习伙伴 (Współuczniowie)

Huang_Yin_07

Huang_Yin_08

被代言的大多数 (Reprezentowana większość)

Reklamy