Ile jest warta chińska wódka?

Posted on 7 lipca 2011 - autor:

0


Dużo. Znani już w świecie jako świetni klienci, chińscy kolekcjonerzy alkoholi wydają spore pieniądze nie tylko na najlepsze francuskie roczniki, ale również na najrzadsze egzemplarze baijiu, czyli chińskiej wódki. Aukcje, na których rzadkie roczniki wódek osiągają zawrotne ceny, cieszą się olbrzymim powodzeniem. Cóż bowiem może być lepszym prezentem, pośród biznesmenów czy wysokich urzędników, od omszałej białej butelki. Białej, bowiem właśnie tego koloru szkła używa producent wódki Maotai茅台, chińskiej marki, która stała się chińskim Louis Vuitton, jak twierdzi szef National Association for Liquor and Spirits Circulation.

Na ostatniej aukcji przeprowadzonej przez Beijing Poly, unikalna butelka z lat 30 dwudziestego wieku wódki Nai Mao 赖茅, protoplasty Maotai, została sprzedana za 2.6 mln RMB (409 tys. USD). Inne butelki Maotai osiągnęły równie przyzwoite ceny, np. rocznik 1960 – 204 tys. USD. Szczególnie drogie są bowiem roczniki wyprodukowane pomiędzy 1958 a 1961 rokiem, kiedy już uboga powincja Guizhou – miejsce produkcji tego alkoholu, dodatkowo cierpiała w latach Wielkiego Głodu. Ponieważ na jedną butelkę potrzeba aż 6 kg sorga, dlatego ograniczono produkcję do minimum.

Maotai, nawet jeszcze ciepły z linii produkcynej, to wciąż Rolls-Royce chińskich wódek. Butelka kosztuje ok. 200 USD, a popyt wciąż przewyższa podaż. Producent wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów planuje w ciągu dekady podwoić produkcję. Bycie popularnym jedynie w Chinach, to i tak spełnienie snów każdego producenta, ale Maotai nie zdobywa innych rynków. Mimo promowania go na wszelkich rządowych imprezach czy przyjęciach w placówkach dyplomatycznych, nie udaje mu się zdobyć uznania wśród innych nacji. Może przyczyną jest zapach, przez złośliwych cudzoziemców porównywany do taniego płynu do wycieraczek lub do mycia szyb, a może słodko-duszący smak syropu na kaszel rozcieńczonego spirytusem. Jedno jest pewne – ten kto raz spróbował, nie zapomni doznań do końca życia…

Źródło i zdjęcia:

http://www.jingdaily.com/en/luxury/baijius-boom-times-continue-as-1930s-vintage-sells-for-409000-in-beijing/

Reklamy
Posted in: CIEKAWOSTKI