Leng Bingchuan: Męskie pragnienia

Posted on 10 lipca 2011 - autor:

0


花底一声莺

źródło: sina.com

 Oskarżany przez część kadr partyjnych o to że treść jego dzieł jest niedostatecznie „zdrowa” i że propaguje treści erotyczne pięćdziesięcioletni chiński artysta Leng Bingchuan (冷冰川) z przekąsem odpowiada, że jeśli by w trakcie pracy chodziłyby mu po głowie takie rozpraszające myśli, to jakżeby mógł tworzyć takie precyzyjne, czyste i piękne obrazy. Trudno powiedzieć co naprawdę ma w sercu i w duszy artysta kiedy tworzy, jednak nie można nie dostrzec emanującego z jego dzieł pogodnego, ciepłego i nieco leniwego erotyzmu. Jak sam Leng Bingchuan przyznaje, przez wiele lat ojciec nie odważył się umieścić w swoim mieszkaniu żadnego z jego obrazów, a te które ostatecznie zdecydował się powiesić to przede wszystkim neutralne pejzaże. W jego obrazach nie ma mężczyzn. To kobieta jest dla artysty uosobieniem piękna, dlatego też umieszcza je nagie w przeróżnych pozach na większości obrazów z „czarnej” serii.

Tak odważne podejście do sztuki jakie prezentuje nie najmłodszy przecież, urodzony jeszcze przed Rewolucją Kulturalną artysta, zawdzięcza wieloletniemu pobytowi w Europie, głównie w Hiszpanii i Holandii, gdzie, jak przyznaje, zachłysnął się sztuką współczesną, a obcowanie z dziełami europejskich artystów znacznie poszerzyło jego horyzonty i pozwoliło na oderwanie się od skostniałego podejścia,  jakie obowiązywało w ówczesnym chińskim świecie artystycznym. Przez pierwsze kilka lat spędzonych w Holandii niemal nie tworzył. Bogactwo możliwości środków wyrazu przytłoczyło go. Utrzymywał się z tworzenia dekoracji wnętrz w chińskich restauracjach, a pozostały czas poświęcał na zapoznanie się z tym co prezentowali jego europejscy koledzy.

夜的如花的伤口

夜的如花的伤口 (Rana jak kwiat nocą) źrodło: http://www.art100.org

Obrazy z czarnej serii tworzone są poprzez wycinanie kształtów na pomalowanym czarną farbą specjalnym papierze. Przez wiele lat Leng Bingchuan szukał odpowiedniej techniki malarskiej, gdyż jak twierdzi, malarstwo olejne nie dawało mu odpowiedniej możliwości ekspresji. Odkyrwanie nowej techniki zaczął od eksperymentowania ze starymi kartonami, które pokrywał różnymi kolorami jak szary, zielony ,czarny, i próbował różnych narzędzi. Ostatecznie wybrał nóż malarski i czarny kolor, a pierwszy obraz, który uważa za początek swojej prawdziwej drogi artystycznej to powstały w 1996 r. 夜的如花的伤口 (Rana jak kwiat nocą). Seria powstawała przez wiele lat, a że wraz z jej powstawaniem zmieniało się również w oczach artysty ideał pięknej kobiety. Sylwetki kobiet ewoluują od pełniejszych kobiecych kształtów, które bardziej go pociągały w czasach kiedy nie był jeszcze żonaty, po bardziej smukłe gibkie sylwetki w późniejszym okresie, w najnowszych zaś dziełach wrócił do ideałów kobiety z lat młodzieńczych.

立秋

立秋 (Nastanie jesieni) źródło: http://www.art100.org

琴梦

琴梦 (Marzenie pianina) źródło: http://www.art100.org

W ostatnich latach artysta całkowicie zmienił styl. W nowej serii kolaży prezentuje martwą naturę, obrazy z życia codziennego Chin i Hiszpanii, jak corrida, pejzaże, motywy religijne. Dzieła z tej serii tworzy przy użyciu materiałów z worków tkanych, kory drzew, patyków, słomy, które pieczołowicie łączy żywicą i nakleja na powierzchnię obrazu.

戏人之七 (Aktor Nr 7)

戏人之七 (Aktor Nr 7)

王与后 (Król i królowa)

王与后 (Król i królowa)

斗牛士 (Torreador)

斗牛士 (Torreador)

斗牛士 (Torreador)  -  Detal

斗牛士 (Torreador) – Detal

technika

Technika i materiały

冷冰川 Leng Bingchuan

冷冰川 Leng Bingchuan

Advertisements