Dlaczego warto odwiedzić Quanzhou

Posted on 2 grudnia 2011 - autor:

0


W jednym z poprzednich wpisów, opisałem jak niszczeje i popada w zapomnienie jedna z najładniejszych starówek w Chinach w stylu europejskim w mieście Shantou. Bierność władz miasta doprowadza do zagłady całe kwartały zabytkowych budynków. Całkowicie odmienna sytuacja ma miejsce w nadmorskim mieście Quanzhou, gdzie zachowane, odnowione albo wręcz całkowicie odbudowane budynki w starym stylu dodają miastu urody i stwarzają wyjątkowy klimat, ktòrego brakuje ogromnej większości miast chińskich.

  Quanzhou jest jak na warunki chińskie stosunkowo niewielkim miastem powiatowym, które można przejechać wzdłuż lub wszerz taksówką za kilka złotych albo przejść spokojnym marszem w ciągu około półtorej godziny. Oprócz klimatycznej zabudowy ze ścianami wyłożonymi czerwono czarną mozaiką, na korzyść Quanzhou przemawiają przyjemnie zazielenione ulice i spora liczba parków publicznych. Dostępne dla wszystkich bezpłatne parki miejskie również są dość rzadkim zjawiskiem w Chinach i Quanzhou jest pod tym względem chlubnym wyjątkiem.

Sporo mniejsze od nieodległego Xiamen jest również znacznie rzadziej odwiedzane przez turystów. Warto jednak poświęcić jeden dzień na spacer ulicami i zaułkami miasta oraz zwiedzenie atrakcji turystycznych Quanzhou. Jedną z najciekawszych jest niewątpliwie Muzeum Transportu Morskiego (泉州海外交通史博物馆, Quanzhou Maritime Museum). Główną atrakcją muzeum jest niezwykle bogata kolekcja makiet chińskich statków handlowych, rybackich, okrętów wojennych, rzecznych barek i wszelkich innych rodzajów jednostek pływających, jakie pojawiły się na chińskich wodach od powstania cywilizacji chińskiej po koniec dynastii Qing. Część zgromadzonych makiet została zbudowana na podstawie odkrytych wraków. Pancerniki z dynastii Tang czy Song dają pojęcie o tym, jak wyglądała w dawnych czasach wojna na wodzie. Przebogata kolekcja chińskich dżonek handlowych pokazuje jak zmieniał się kształt kadłubów, omasztowanie i techniki żeglarskie. Oprócz makiet w gmachu muzeum jest wystawionnych kilkanaście mniejszych jednostek. Ciekawostką jest używana powszechnie w czasach współczesnych tybetańska łódka ze skór zwierząt, czy przypominająca indiańskie kanu łódka tajwańskiego plemienia Yami. Muzeum prezentuje eksponaty w o wiele szerszym zakresie niż wynikałoby to z jego nazwy. Niestety w chwili obecnej w budynkach muzealnych trwa remont, kilka sal (np. z zabytkami kultury chrześcijańskiej w Quanzhou oraz sala poświęcona wkładowi kultury islamskiej w historię miasta) jest zamkniętych. Remont trwa również w drugim kompleksie muzealnym, w którym wystawiane były zabytkowe zachowane łodzie i małe statki.

 

Innym miejscem do którego warto wstąpić podczas spaceru po Quanzhou jest taoistyczny chram Yuanmiaoguan (元妙观), znany również jako Xuanmiaoguan (玄妙观). Schowana w bocznych uliczkach, niewielka, bogato zdobiona kolorowa świątynia z kolumnami oplecionymi walczącymi smokami, belkami stropowymi z postaciami i stworzeniami z mitologii taoistycznej i wielkim piecem do palenia pieniędzy i innych przedmiotów dla zmarłych, jest przykładem odbudowytradycyjnej taoistycznej architektury sakralnej. Jako jedna z najstarszych i najszacowniejszych świątyń taoistycznych w prowincji Fujian zbudowana w latach 280-289 n.e., była wielokrotnie przebudowywana i odbudowywana, ostateczny kształt uzyskała po zakończonej niedawno całkowitej odbudowie rozpoczętej w latach 1996-1999, której dokonał lokalny rząd miasta Quanzhou.

Również kilka chwil warto poświęcić na zwiedzenie kawałka odrestaurowanych muròw miejskich. Natomiast z niespecjalnie ciekawej ekspozycji w Muzeum HistoriiChińskiej Emigracji (泉州华侨历史博物馆, Quanzhou Museum of Overseas Chinese History) można zrezygnować. Oprócz wymienionych powyżej miejsc, Quanzhou może się pochwalić jeszcze wieloma innymi wartymi uwagi atrakcjami turystycznymi, jak np. starożytny meczet Qingjing (znany również jako meczet Ashab), największa w prowincji Fujian świątynia buddyjska – Kaiyuan, czy długi na 1200 metrów most Luoyang – pierwszy w Chinach most z kamiennymi podporami zbudowany w porcie morskim, które zachęcają do choćby jednodniowego wypadu.

Na temat stosunku lokalnych władz do starówek w stylu kolonialnymw niektórych chińskich miastach można poczytać np. tutaj:

http://kulturaliberalna.pl/2011/08/09/czwartek-chiny-sarek-kolonialne-dziedzictwo/

 

Reklamy
Posted in: MIEJSCA