Chiński myśliwiec odrzutowy J-5

Posted on 15 sierpnia 2012 - autor:

0


chiński_myśliwiec_J_5_Chinese_fighter_J_5_01

Przez wiele dziesięcioleci chiński przemysł lotniczy z mniejszym lub większym powodzeniem wykorzystywał radzieckie, a potem rosyjskie technologie (albo na zasadzie licencji albo kopiowania z modyfikowaniem) do produkcji własnych samolotów bojowych. Dobrym przykładem takiego udanego wykorzystania radzieckiej technologii w rodzimej produkcji myśliwca jest Shenyang J-5 (pierwotnie produkowany pod nazwą Dongfeng 101). Zbudowany na bazie i na licencji MIGa 17F był pierwszym produkowanym w Chinach w Shenyang Aircraft Corporation ( 沈阳飞机公司) myśliwcem, który wykorzystywał silnik turboodrzutowy ze sprężarką odśrodkową. Pierwsze egzemplarze zostały złożone na podstawie wzorcowych samolotów z dostarczonych przez ZSRR oraz kompletnych zestawów części. Pierwszy udany oblot miał miejsce 19 lipca 1956 r.

Kluczową sprawą dla produkcji i rozwijania własnych modeli myśliwców był silnik. Stosowany w J-5 silnik WP5 był produkowany w Shenyang Liming Aero-Engine Group Corporation (znanej również pod nazwą SEF – Shenyang Aero-Engine Factory) na podstawie dokumentacji technicznej rosyjskiego silnika VK-1F. Był to pierwszy masowy silnik który zszedł z linii produkcyjnych tego zakładu i stanowił zaczątek rozwoju i produkcji silników odrzutowych dla przemysłu zbrojeniowego w Chinach. Na bazie J-5 został potem zbudowany samolot szkoleniowy JJ-5, którego produkcję zakończono dopiero w 1986 r. J-5 został wycofany z czynnej służby w ChALW w 1992 r., ale do dziś służy w siłach powietrznych kilku państw. Warto wspomnieć, że jego krewniakiem był produkowany w Polsce myśliwiec Lim-5.

chiński_myśliwiec_J_5_chinese_fighter_J_5_02

Więcej informacji o J-5 np. tutaj:

http://www.defence.pk/forums/air-warfare/107237-chinese-fighter-aircrafts-j-2-j-5-a.html

http://www.globalsecurity.org/military/world/china/j-5.htm

http://www.hudong.com/wiki/%E6%AD%BC%E5%87%BB%E6%9C%BA-5

Podstawowe informacje o silniku WP5 np. tutaj:

http://www.globalsecurity.org/military/world/china/wp5.htm

chiński_myśliwiec_J_5_chinese_fighter_J_5_03

Na zdjęciach w tym wpisie prezentowany jest jeden z pierwszych egzemplarzy J-5, który jest obecnie atrakcją turystyczną w Muzeum Powiatu Taishan (台山县博物馆). Rozpiętość skrzydeł 9.6m, długość 11.36m, wysokość 3.8m, maksymalna prędkość 1145km, zasięg 1560km, uzbrojenie – 2 działka 23mm i jedno 37mm, 2 bomby o wadze 100-250kgs.

chiński_myśliwiec_J_5_chinese_fighter_J_5_04

Obecnie dowódcy sztabów sił powietrznych USA i wielu krajów leżących nad Pacyfikiem mają twardy orzech do zgryzienia. Czy zdjęcia najnowszego modelu myśliwca J-21 (Snowy owl) to celowa dezinformacja, kaczka dziennikarska czy Chińska Armia Ludowo- Wyzwoleńcza zdecydowała się na jednoczesny rozwój dwóch typów niewykrywalnego dla radarów myśliwca w wersji ciężkiej i lekkiej? Jak szybko wobec niechętnego stanowiska władz Rosji do masowej sprzedaży silników odrzutowych pozwalających na przelot z prędkością ponaddźwiękową bez konieczności używania dopalaczy, których ChALW potrzebuje do myśliwca J-20 (Mighty Dragon), chińskie zakłady lotnicze będą w stanie wyprodukować samodzielnie tego typu silnik, żeby J-20 mógł w pełni wykorzystać swoje zalety i stać się godnym przeciwnikiem dla F-22 Raptor czy Sukhoja T-50/ PAKFA. Istotną jednak kwestią jest również jak wiele informacji dotyczących technologii stealth udało się zdobyć chińskiemu wywiadowi i jak szybko Chińczycy będą w stanie samodzielnie produkować silniki i dzięki temu rozwijać nowe modele myśliwców, jak miało to w wypadku samolotów odrzutowych typu `J-5.

Reklamy