Xu Bing – Księga nieba i księga ziemi

Posted on 5 stycznia 2013 - autor:

2


Xu Bing Book from the Sky 2

Xu Bing (徐冰,ur.1955 r.) w swoich monumentalnych instalacjach twórczo wykorzystuje techniki drukarskie, bawi się pismem, językiem i niestandardowymi materiałami, jak tytoń, śmieci czy żywe zwierzęta.

Od lat 1987 do 1991 Xu Bing wymyślił cztery tysiące znaków, które mimo że na pierwszy rzut oka wyglądały na chińskie, przy bliższym przyjrzeniu okazywały się być znakami nieistniejącymi we współczesnej chińszczyźnie. Równocześnie artysta ręcznie rył swoje znaki na deskach i tworzył prasy do druku blokowego. Za ich pomocą wydrukował materiały: książki, zwoje, panele, które stworzyły jego pierwszą słynną instalację 天书 (Book from the Sky). Książki pełne niemożliwych do odcyfrowania znaków, zapełniły podłogę, ze ścian i sufitu zwieszały się gigantyczne panele i olbrzymie zwoje. Chiński idiom 天书 oznacza coś niezrozumiałego, odpowiednik nomen omen chińszczyzny w języku polskim. Instalacja przyniosła mu sławę w kraju i zagranicą i była wystawiana w wielu znaczących muzeach świata.

  Xu Bing Book from the Sky

Jego kolejną monumentalną instalacją był projekt Ghosts Pounding the Wall, która składała się z połaczonych płacht papieru (całość o wymiarach 32x15m), na których techniką wycierki utrwalono prawdziwe fragmenty Wielkiego Muru – kamienne bloki, cegły, okna, drzwi. Według artysty jego praca miała pokazać konserwatyzm i izolacjonizm chińskiej polityki.

Xu Bing Ghosts Pounding the Wall

Artysta sięgał również po nietypowe materiały, jak w instalacji A Case Study of Transference, gdzie wystąpiły żywe świnie, których ciała pokrył pismem chińskim i napisami w alfabecie łacińskim. Świnie radośnie kopulowały w zagrodzie wyłożonej rozłożonymi książkami, podczas gdy zmieszanie i zażenowanie oglądających było oczekiwanym efektem artystycznym. W innych pracach z lat 90 ubiegłego wieku Xu Bing sięgał także po żywe jedwabniki czy owce.

 Xu Bing A Case Study of Transference

Xu Bing tworzy również monumentalne prace metaloplastyczne, jak np. Phoenixs, dwa 20 tonowe feniksy, skonstruowane z metalowych odpadów, jak betoniarki, rury, blachy.

 Xu Bing Phoenix

W 2011 roku w Virginia Museum of Fine Arts Xu Bing zaprezentował wystawę Tobbaco Project, w której głównym medium twórczym i tematem został tytoń. Najbardziej spektakularnym eksponatem była bez wątpienia skóra tygrysia, ułożona z postawionych na sztorc 500 tys. sztuk papierosów.

 Xu Bing Tobacco Project Tiger Skin

Najnowsze przedsięwzięcie, nad którym pracował od 2003 r. artysta nazwał 地书 he Book of the Ground czym symbolicznie nawiązał do swojego najwcześniejszego dzieła. Stworzył system pisma wyłącznie z emotikonów, symboli informacyjnych, ikonek. Xu Bing twierdzi, że w historyjce The Book of the Ground: From Point to Point „napisanej” za pomocą setek ikonek opisał 24 godziny z życia młodego białego kołnierzyka z dużego miasta. Do stworzenia tego systemu natchnęły go długie godziny spędzone na lotniskach i na pokładach samolotów, gdzie wszędzie gdzie tylko jest to możliwe komunikaty przekazują symbole obrazkowe. Nasze czasy są prawdziwym czasem wieży Babel i jedynie pismo oparte na symbolach komputerowych, emotikonach i symbolach smsowych może być zrozumiałe dla wszystkich ludzi.

 Xu Bing Book from the Ground

Strona artysty www.xubing.com

Film dokumentalny o wystawie Tobacco Project:

http://www.youtube.com/watch?v=yfygs7A-Nb0&feature=youtu.be

Advertisements