Homo viator sinensis

Posted on 31 Maj 2013 - autor:

0


Katarzyna Sarek

„Homo viator sinensis”

Lost_in_Thailand_Movie_Shanpshot

Chińscy turyści zostawiają za granicą nie tylko pieniądze. Licealista z Nankinu podczas zwiedzania świątyni w Luksorze zapragnął uwiecznić tę doniosłą chwilę i wyskrobał na ścianie: „Tu był Ding Jinhao”. Zdjęcie koślawych znaków na egipskim fryzie umieścił w niedzielę na Weibo, chińskim Twitterze, inny zbulwersowany turysta. Nastolatka gremialnie potępiono, jego rodzice publicznie przeprosili, ale ten akt wandalizmu przyczynił się do rozpoczęcia narodowej dyskusji na temat zachowania chińskich turystów. A jest o czym rozmawiać.

W 2012 roku 83 miliony Chińczyków wyruszyło zagranicę. Pod względem pozostawianych tam pieniędzy (102 miliardów USD w ubiegłym roku) wyprzedzili właśnie Niemców i Amerykanów, a prognozy przewidują, że liczba chińskich turystów i wydawane przez nich kwoty będą stale rosnąć. Chińczycy bowiem jadą za granicę niekoniecznie po to, żeby zwiedzać, a bardziej, żeby kupować i to bynajmniej nie souveniry. Obiektem pożądania są produkty luksusowe, głównie torebki, ubrania, zegarki. Wysokie cła powodują, że opłaca się wyjazd na zakupy do Paryża, gdzie można nabyć modne gadżety dla całej rodziny. A! i zrobić sobie przy okazji zdjęcie na tle wieży Eiffla.

Światowy przemysł turystyczny stara się dostosować do potrzeb i preferencji nowych klientów. Hotele wstawiają do pokoi czajniki (Chińczyk MUSI mieć wrzątek – czy to do herbaty, czy to do zalania chińskiej zupki), dokładają kapcie, a także zatrudniają chińskiego kucharza i chińskojęzyczny personel. W muzeach pojawiają się instrukcje, tablice i przewodniki w chińskiej wersji językowej, sinolodzy znajdują zatrudnienie jako przewodnicy wycieczek. Na chińskich turystach lubiących wydawać i chwalić się wypchanym portfelem zarabiają wszyscy związani z biznesem turystycznym, jak i pośrednio cała gospodarka goszczących ich krajów.

Pełny tekst artykułu został opublikowany w Kulturze Liberalnej:
http://kulturaliberalna.pl/2013/05/30/czwartek-chiny-sarek-homo-viator-sinensis/

Reklamy
Posted in: SPOŁECZEŃSTWO