Chiny blokują morski sojusz. Walczą o wolny rynek?

Posted on 29 czerwca 2014 - autor:

1


Łukasz Sarek
„Chiny blokują morski sojusz. Walczą o wolny rynek?”

800px-Line3174_-_Shipping_Containers_at_the_terminal_at_Port_Elizabeth,_New_Jersey_-_NOAA_wikipedia_org

źródło zdjęcia: wikipedia.org

Chiński urząd antymonopolowy odmówił zgody na działanie zachodniego sojuszu armatorów P3 Network. Chiny bronią konkurencyjności i wolności na rynku przewozów kontenerowych? Niekoniecznie

W ubiegłym tygodniu branżę armatorską obiegła dość zaskakująca wiadomość. Biuro antymonopolowe Ministerstwa Handlu ChRL odrzuciło wniosek o udzielenie zgody na działanie sojuszu armatorów P3 Network, którego członkami są AP Moeller Maersk (Maersk), Mediterranean Shipping Company (MSC) i CMA CGM S.A.

Odkąd 18 czerwca ubiegłego roku „wielka trójka” ujawniła bardziej szczegółowe plany dotyczące zasad działania nowego sojuszu, pozostali armatorzy na całym świecie podjęli działania w celu obrony swoich pozycji i zysków w obliczu potencjalnego zagrożenia. W kwietniu tego roku podpisano wiążące umowy o połączeniu działu przewozów kontenerowych Hapag-Lloyd AG i Compañía Sud Americana de Vapores (CSAV), które ostatecznie zakończyły kilkumiesięczny proces negocjacji i przygotowań. W lutym tego roku do sojuszu CKYH (obecnie CKYHE), którego członkami są China Ocean Shipping (Group) Co (COSCO), Kawasaki Kisen Kaisha Ltd („K” Line), Yang Ming Marine Transport Corp. i Hanjin Shipping Co, dołączyła Evergreen Marine Corporation.

[…] Wiele wskazuje na to, że decyzja chińskich urzędników, odmienna od postanowień bardziej doświadczonych kolegów z Europy i USA, jest pod wieloma względami słuszna i rzeczywiście przyczyni się do zachowania konkurencyjności na rynku przewozów kontenerowych na trasie Europa-Azja. Niestety, jest jedno małe ale. Wyraźnym beneficjentem tej decyzji jest wspomniany już sojusz armatorski CKYHE, którego członkiem jest chińskie COSCO, tajwańskie Evergreen i Yang Ming – trzech armatorów z obu stron Cieśniny Tajwańskiej.

Trapione w ostatnich latach aferami korupcyjnymi i nieefektywnym zarządzaniem COSCO miało w ostatnich latach poważne problemy finansowe. Notowana na giełdach spółka córka China COSCO Holdings Company Limited w 2012 r. przyniosła 1,54 mld USD strat, a jeszcze większe straty w roku 2011. Minimalny pozytywny wynik za 2013 r. i uniknięcie usunięcia z giełdy zawdzięcza przede wszystkim wyprzedaży aktywów, a nie poprawie efektywności i dochodowości.[…]

Pełny tekst artykułu został opublikowany na Forbes.pl :
http://www.forbes.pl/chiny-blokuja-morski-sojusz-walcza-o-wolny-rynek-,artykuly,178983,1,1.html

Reklamy