Chińska gra w monopol

Posted on 14 sierpnia 2014 - autor:

0


Łukasz Sarek
„Chińska gra w monopol”

Volkswagen, Mercedes, Toyota czy Honda prześcigają się w obniżkach cen swoich samochodów i części zamiennych sprzedawanych w Chinach. To kolejny efekt postępowań antymonopolowych wszczynanych przez chińskie władze. Walka z niedozwolonymi praktykami cenowymi obejmuje jednak niemal wyłącznie firmy zagraniczne…

Chińscy konsumenci cenią sobie zachodnie i japońskie produkty. Popyt na samochody ze znaczkiem zagranicznej firmy, mimo wahań i zawirowań, wciąż utrzymuje się na relatywnie wysokim poziomie. Od lat też Chińczycy narzekają na ceny samochodów zagranicznych marek, szczególnie tych z wyższej półki, zarówno importowanych, jak i produkowanych na miejscu. Ceny samochodów, szczególnie luksusowych, są 2-3 razy wyższe niż w USA czy UE. Do tego dochodzą: wysokie koszty części zamiennych, kilka, a nawet kilkunastokrotnie droższe w serwisie niż wynikałoby to z analizy kosztów, ceny obsługi w autoryzowanych zakładach naprawy, długi czas oczekiwania na naprawę i niski standard obsługi.

[…]W ubiegły wtorek chińscy urzędnicy wkroczyli do biura Mercedes-Benza w Szanghaju, przeszukali komputery, a pracownicy zostali poddani przesłuchaniom. Należącemu do Volkswagena Audi grozi, według niepotwierdzonych jeszcze oficjalnie informacji podawanych przez chińskie media, kara w wysokości kilkudziesięciu milionów USD, czyli do 6 proc. wartości rocznych obrotów na terenie prowincji Hubei, gdzie Audi miał w porozumieniu z firmami ubezpieczeniowymi działać na szkodę konsumentów. Podobna kara grozi za niedozwolone praktyki cenowe Chryslerowi. Maksymalna kara, jaka może być nałożona przez regulatora, to 10 proc. rocznej wartości sprzedaży. Zakończone zostało już postępowanie wobec 12 japońskich przedsiębiorstw dostarczających części zamienne i w najbliższym czasie mają zostać wydane decyzje o nałożeniu kar.

Lepiej późno niż wcale. W obliczu kar i piętnowania w chińskich mediach koncerny samochodowe zaczęły masowo zmieniać ceny. BMW od 11 sierpnia obniża ceny prawie 2000 części do swoich aut średnio o 20 proc., i jest to już druga obniżka, ponieważ w lipcu zdyskontowano ok. 3300 części średnio o 15-20 proc. Volkswagen również ogłosił, że wprowadzi obniżkę cen na części do samochodów marki Audi nawet do 38 proc. Podobne deklaracje składają Toyota, Honda i kilka innych firm. […]

Wielkie koncerny mają naturalną skłonność do wykorzystywania zdobytej pozycji rynkowej i zwiększania dochodów przez szkodliwe dla konsumentów praktyki, które powinny być ścigane i karane. Jednak sposób, w jaki chińskie władze korzystają z prawa antymonopolowego może budzić uzasadnione wątpliwości. Obiektem postępowań są przede wszystkim zagraniczne koncerny lub ich firmy zależne i powiązane.

[…]Wielkie koncerny mają naturalną skłonność do wykorzystywania zdobytej pozycji rynkowej i zwiększania dochodów przez szkodliwe dla konsumentów praktyki, które powinny być ścigane i karane. Jednak sposób, w jaki chińskie władze korzystają z prawa antymonopolowego może budzić uzasadnione wątpliwości. Obiektem postępowań są przede wszystkim zagraniczne koncerny lub ich firmy zależne i powiązane.

W kolejce po karę stoi jeszcze Microsoft, którego biura w lipcu nawiedzili chińscy urzędnicy. Sytuacja nieco absurdalna, gdyż ze względu na powszechność w Chinach, również w administracji i szkolnictwie, pirackich wersji „okienek”, faktyczny udział legalnego oprogramowania w rynku jest stosunkowo niewielki. Po czerwcowych agresywnych publikacjach państwowych mediów określających czołowe amerykańskie firmy IT mianem „chuliganów zagrażających bezpieczeństwu narodowemu i rozwojowi społeczno gospodarczemu” można się spodziewać, że kolejnymi celami będą Apple, Yahoo, Cisco i IBM. […]

Pełny tekst artykułu został opublikowany na Forbes.pl :
http://www.forbes.pl/chiny-walcza-z-wysokimi-cenami-zagranicznych-aut,artykuly,181397,1,2.html

Reklamy