Zgniła edukacja i pragmatyzm

Posted on 16 kwietnia 2015 - autor:

0


Katarzyna Sarek
„Zgniła edukacja i pragmatyzm ”

nternet_picture_soundofhope_684fa7e0e1050b1d8e2c48aa3f4e69e6

źródło: soundofhope.org

W chińskiej edukacji przez chwilę zapanowało nowe. Minister edukacji zakazał podręczników i działań propagujących „zachodnie wartości”. Szybko jednak przypomniano sobie, że z Zachodu przychodzi nie tylko zło, ale i korzyści. Należy więc wykazać się jedną z czołowych chińskich wartości – pragmatyzmem.

Konferencje poświęcone edukacji mają w mediach zazwyczaj małą siłę przebicia. Sytuacja wygląda inaczej, gdy takowa odbywa się w Chinach, zabiera na niej głos sam minister edukacji i zakazuje podręczników propagujących „zachodnie wartości”. Minister Yang Guiren podczas zeszłotygodniowego spotkania z wysokimi urzędnikami odpowiadającymi za edukację i rektorami największych chińskich uczelni wysunął również inne zalecenia dotyczące kształcenia chińskiej młodzieży. Należy wzmocnić kontrolę nad oryginalnymi wersjami zachodnich podręczników (czyli takich, które nie przeszły obróbki chińskiej cenzury), zakazać wykorzystywania na uczelniach wszelkich materiałów oczerniających partię, jej przywódców i socjalizm, a wykładowcy mają absolutny zakaz narzekania i manifestowania uczniom swoich szkodliwych humorów. Jednak najważniejsze zdanie z jego tyrady to: „Pod żadnym pozorem nie dopuszczać użycia materiałów edukacyjnych, które rozprzestrzeniają zachodnie wartości w naszych klasach”.

[…]Podręcznikowe zalecenia musiały bardzo zatroskać kadrę profesorską, ponieważ na wielu kierunkach ścisłych, społecznych, a nawet humanistycznych w większości korzysta się z prac zachodnich autorów. Ba! sam premier Li Keqiang swego czasu przyczynił się do „rozprzestrzeniania zachodnich wartości”, tłumacząc z angielskiego książki poświęcone teorii prawa. Nie do końca jeszcze wiadomo, w jaki sposób uniwersytety poradzą sobie z nowymi wytycznymi, nie pozbawiając się jednocześnie niezbędnych materiałów dydaktycznych. Może, aby zniwelować znajdujące się w środku bezeceństwa, wystarczy wkleić suto okraszony cytatami z czerwonych klasyków wstęp?[…]


[…]Poważnie do apelu ministra podszedł prof. Shen Kui, były wicedziekan Szkoły Prawa Uniwersytetu Pekińskiego. Publicznie zadał ministrowi trzy pytania: w jaki sposób można odróżnić zachodnie wartości od chińskich wartości (kłania się marksizm, na który powołuje się konstytucja ChRL); jaka jest różnica pomiędzy zakazanym „oczernianiem partii, jej przywódców i socjalizmu”, a zalecanym „zastanawianiem się nad zakrętami na drodze partii i eksponowaniem czarnych kart jej przeszłości”; na jakiej podstawie prawnej, jako minister edukacji, kwestionuje zapisy konstytucji, które w paragrafie 46 gwarantują obywatelom „wolność w zajmowaniu się badaniami naukowymi, twórczością literacką i artystyczną”?[…]

Pełny tekst artykułu został opublikowany w Kulturze Liberalnej:
http://kulturaliberalna.pl/2015/02/05/chiny-zgnila-edukacja-pragmatyzm/

Reklamy
Posted in: SPOŁECZEŃSTWO